berika:

yıldırımın çatallarına verilen ad. 

yeryüzünü gökyüzüne saniyelik bağlayan ışık parıltısı.

 

Can, 1986 İstanbul doğumlu. Özel Saint Joseph Fransız Lisesi’nde okurken aynı zamanda (yaşı tutmamasına rağmen, ama jüri kararıyla) Pera Güzel Sanatlar Yetişkinler Akşam Okulu Tiyatro Bölümü’nde oyunculuk okudu. AFS bursuyla Barselona’dan geri döndükten sonra, Paris 3 - Sorbonne Nouvelle Üniversitesi’nde Tiyatro Bilimi okudu. Aynı zamanda, Paris 10. Bölge Belediye Konservatuarı’nda Oyunculuk okudu. Sahne Sanatları ve Dijital Görsel Sanatlar üzerine iki adet yüksek lisans tezi bulunmaktadır. Konservatuardan mezun olduğu gün, Fransız koreograf Maguy Marin’in Umwelt işini gördü. Uzun zamandır içini yiyen kararsızlık da o akşam çözüme kavuşmuş oldu: ne salt tiyatro ne salt dans yapmak istemediğine; farklı disiplinleri aynı çatı altında birleştirip-eriterek kendi yolumu nasıl oluştururum? sorusunun peşinden, tekrardan Barselona’ya taşındı. Institut del Teatre Barcelona’da Yönetmenlik & Dramaturji Bölümü’nde bir sene süren misafir öğrencilik zamanında, A.R.E.A. dans okulunda çağdaş dans okumaya başladı. Çağdaş dans, bale, semazenlik ve psikosomatik hareket teknikleriyle ilgili İstanbul-Paris-Barselona ve Viyana karesinde; birçok atölye, kurs, festivale katılarak dans ve hareket konularında kendini uzmanlaşmaya adadı.

2011 senesinde İstanbul’a geri döndü ve disiplinlerarası sanat kolektifi “berika”yı kurdu. Blue Screen tekniğini ilk kez tiyatro dramaturjisiyle buluşturan, akademisyen Doçent Melih Körükçü tabiriyle “hikaye anlatma biçemleri üstüne olan” oyunu DANTEL, 8 sezon boyunca İstanbul, Eskişehir ve Ankara’da gösterimlerine devam etti. Can daha sonra Blue Screen tekniğini bir adım daha öteye götürerek, KAM*’ı yazdı ve yönetti. IKSV Tiyatro Festivali - Dans Platformu’nda “hicran” isimli dans projesi ön gösterimini yaptı. Mahremiyet, samimiyet, pop kültür, insan bedeni ve bedenleri, bilinç(altı) dinamikleri, beden mimarisinin ilgi konularını oluşturan topluluk, Ufuk Şenel’le beraber ALTAR’ı yarattı. ALTAR, Yeni Tiyatro Dergisi Ödülleri’nde En İyi Yeni Tiyatro Ödülü’ne layık görüldü. Aynı zamanda, Afife Jale Tiyatro Ödülleri’nde En İyi Koreografi (Ufuk Şenel) ve Yeni Tiyatro Dergisi Ödülleri - En İyi Işık Tasarımcısı (Ayşe Sedef Ayter) adaylıkları bulunmaktadır. Son olarak, Beckett’in dünyasından esinlenerek oluşturdukları DreamBazaar 2019 yazında ArtEZ, k2, Casa dell Arte gibi kurumlardaki rezidans süreçlerinden sonra Aralık 2019’da Koma Sahnesi’nde prömiyer yaptı.  

 

Can’ın amacı; farklı disiplinler aracılığıyla “alanlar” yaratmak ve bu alanların seyirci tarafından “duyumsanmasını” sağlamak. Sahne üstünde lineer bir tiyatro anlatımı ya da -mış gibi yapmaktan öte, “şu anda olan her şeyin” bilinçli bir şekilde kolektif olarak (sen ve ben) hissedilmesini ve paylaşılmasını hedefliyor. Hayat izin verseydi; sahnedeki performansları abuk subuk mekanlara, yıkık binaların içlerine, Şehir Hatları Vapurları’na taşımak istedi hep. Seyirciyi artık bir salona kapatmaktan çok, onun daha “aktif” olabileceği bir dünya hayalinin peşinde. Sanat aracılığıyla; ekolojik konulara ve ritüelleri “çağdaş bir platformda yeniden düzenleyerek” farklı bir realitenin - insanı “olduğundan daha geniş” hissettiren, insan olduğunu hatırlatan, bedeninin duyumsal araçlarının uyandığı - alanını aralamaya, bu realiteyi nasıl somut kılabileceğini araştırıyor. 

 

Dünya’nın daha çok şiirselliğe, daha çok hikayeye, daha yüksek bağlantılara ve daha çok hayalperestlere ihtiyacı olduğu görüşünde! Bu yüzden de çocukluğundan beri unicorn’ların peşinden koşmaya devam ediyor!

 

Ashtanga ve Kundalini Yoga ile başlayan yoga yolculuğu ise, 2011’de Berivan Aslan Sungur’un teşvikiyle burslu olarak Yin Yoga Uzmanlık Programı’na yönlendi. Berivan’ın iki sene asistanlığını yaptıktan sonra ise Cihangir Yoga’da yoga uzmanı olarak çalışmaya başladı. Chris Chavez, Meghan Currie, Dylan Werner, Zeyneb Uras, İpek Soygür gibi isimlerle yoga okulunda öğretimine devam etti. Can’ın Yin Yoga’yı görüşü, psikosomatik hareket tekniklerini Yin Yoga’nın prensipleriyle içine alarak harmanlandı. Kendini anlama yolunda Yin Yoga’yı en önemli araçlardan biri olarak gören Can, Access Consciousness tekniği ile tanıştıktan sonra Yin pratiğinin ve doğru rehberlik etkisinde Yin’in katılımcılarda çok daha derin kapılar açtığını fark etti. Lise yıllarındaki metafizik konulara olan merakı; Sevgi Ersoy - Merkez Bilgi Alanı Vakfı’ndan sonra uluslararası enerji katalizörü Vernon Frost’la tanıştıktan sonra tekrardan gündeme geldi. Can, iki senedir Vernon’un tüm eğitimlerine katılarak Yin derslerinde, öğrencilerin çok daha derin bilinç alanlarına temas etmelerini sağlıyor. Unuttuğu devi uyandırdığı için de çok mutlu! Can aynı zamanda, yin ve yang derslerin dışında, çeşitli stüdyolarda Yoga Alliance Onaylı Yin Yoga, Tao Vinyasa ve Mikro Asanalar Uzmanlaşma Programı vermeye devam etmektedir. Korona zamanında ise, sonunda uygun zamanı bulup; Yoga, Bilinç Çalışmaları, Rehberli Trans Meditasyonları, Psikoloji ve Art Therapy’den oluşan DYNAMICS 1 & 2 çalışma grup ve seminerlerini katılımcılarla paylaşmaya başlamıştır. 

 

 

Tümay Özokur Akademi ve Yeditepe Üniversitesi GSF Tiyatro Bölümü’nde Hareket dersleri vermiştir. 

kısa bir süreliğine de olsa insanın dikkatini “olana” çekmeyi ve algısını uyarmayı amaçlayan berika, 2011’de Can Bora tarafından kurulan tiyatro & dans kolektifidir. 

 

özgün metinler, yeni teknolojiler ve hareket aracılığıyla disiplinlerarası karma bir sahne estetiği yaratmayı ve hikaye anlatım biçemlerini yorumlamayı hedefler. insanın etten ve kemikten bedeni ve diğer mevcut tüm bedenleri arasındaki ilişki çalışmaların birincil çıkış noktasını oluştururur. günümüz insanının düşünce ve fantezileri, toplumdan kaçma ve yok olma arzusu, duygu bağımlılığı gibi unsurlar mercek altına yatırılırken tüm bu soyut kodlamaları görünür kılmayı amaçlar. özbenlik kavramını, bilinç(altı) hareket ve dinamiklerini, zihin-beden-ruh ilişkisini irdeler. çağımızdaki insanın varoluş biçimlerini araştırır. performatif yorumcu (mover, interpreter) kavramını benimser. sahtelik ve gerçeklik, yaşanmışlık, popüler kültür; işlerinde yer alan temalardandır.

 

sahne aldığı mekanlar: Akbank Sanat, İstanbul Devlet Tiyatrosu Üsküdar Tekel Sahnesi, ikincikat, Borusan Oto Dolmabahçe Sahne, Sahne Beşiktaş, Eskişehir Hasan Polatkan Kültür Merkezi, Barış Manço Kültür Merkezi, Caddebostan Kültür Merkezi, Hasan Ali Yücel Kültür Merkezi, Mekan Artı, Bomontiada ALT.

işler hakkında detaylı bilgi için tıklayın: BERİKA 

 

 

 

Can Bora:

CV 2018

© 2015 can bora tiyatro & dans.